מודיעין מכבים רעות

מגדל המנורה 10

0523542985

התקשרו אלי..

דרך היין במטה יהודה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

 

מי יסרב לטיול עם כוס יין ביד, כמה מזטים ליד, ולחם מחמצת שעליו גבינת פטה נהדרת?

עושה רושם שטיול כיף נחשב בעיני הישראלי כעניין שצריך לחפש אותו .

והאמת היא שכדי להנות צריך להקשיב למה שהלב רוצה ולהסכת שלי, שיעסוק בטיולי כיף שיש בהם ערך מוסף.

היום, אנו במסע אחרי כוס היין והמזטים בשפלת יהודה, קרוב לבית ממש, וסיבה מספיק טובה לצאת מהבית בימי קורונה, כדי לערוך ארוחה רומנטית, ושיחה מענגת על כוס יין. ומי ששותה יינות אוהב לדבר על יין, ועל עוד כמה דברים, כי נכנס יין יצא סוד. ברוב המקרים יותר מכך.

דרך היין של מדינת ישראל מצויה בשפלת יהודה. מה שקרוי בשפת האזורים: מטה יהודה. אפילו ניתנה לאזור הכרה רשמית לאזור יין ובשמו הצרפתי: אפלסיון.

מה זה האפלסיון הזה ? אם כן, בצרפת לאזור יין יש תווית Appellation d'origine

שמוגדר בחוק. היכן גדלו הענבים? הגדרת סוג הענבים, רמת אלכוהול, ועוד.

המסורת העתיקה הזאת עברה למטה יהודה, אזור היין שלנו. האזור שהיה אזור יין בתקופת המקרא הצטרף למסורת העולמית. שיטת הסיווג הזאת לא נקבעה בישראל אלא באירופה . היא נקבעה לראשונה בחבל קיאנטי באיטליה בשנת 1716 ואחר כך בחבל טוקאי בהונגריה. ומאז, על מנת להתקבל למועדות "חבל היין" יש לעבור בדיקה בינלאומית ואז יש יינות שנכתב עליהם אזור חבל היין : הרי יהודה, מורדות יהודה וכו'.

אזור היין  יהודה מתהדר ביינות ייחודיים, שאיכותם נובעת בין השאר מהמקום הגיאוגרפי, סוג האדמה, האקלים המכונים במילה הצרפתית "טרואר".  יצרני יין מהאזור הגאוגרפי יהודה יכולים לסמן על תוויות היין שלהם את אחד מכינויי המקור  "יהודה", "הרי יהודה" ו"מורדות יהודה", ובתנאי שלפחות 85% מהענבים שביין הגיעו מאזור כינוי המקור שסומן. יצרנים מחוץ לאזור זה לא יוכלו לציין על גבי יינותיהם את שם כינויי המקור שאושרו

זה היה הליך ארוך : המועצה האזורית מטה יהודה פרסמה לאחר שהבקשות נבחנו ואושרו על ידי מחלקת סימני המסחר ברשות הפטנטים, הרשות המוסמכת לרישום כינויי מקור בישראל, כי מעתה תוכל המועצה האזורית מטה יהודה להגיש בקשה לרישום כינויי המקור במדינות נוספות החברות באמנת ליסבון – 29 מדינות כולל ישראל

ובחזרה לעניינו : הטיול שלנו.

אנו נציג כאן דרך יין שתחל באתר "אום אל עומדן" בסמוך לעיר מודיעין – מכבים-רעות שבו נוכל לראות גת יין בת אלפיים שנה ויותר. משם ניסע ליקב ברק במושב בקוע ( נצרף פרטי התקשרות ) ונתארח ומשם ניסע לכרמי יוסף, ליקב רד פואטרי של דובי וארנה טל.

נתחיל בגת ענבי יין באתר אום אל עומדן סמוך למודיעין. מציבים ב WAZE

את השם אום אל עומדן חניה  ומגיעים לאתר.

כשנרד בחנייה נתחיל לנוע לאורך השביל ובמחצית הדרך, אחרי קצת יותר ממאה צעדים, יש מפה ובה ציור של גת היין והישוב בן האלפיים שנים שננטש במאה השנייה לספירה.

האזור כולו מוקף בגתות יין עוד מהתקופות הקדומות. במרחק נסיעה קצרצרה אפשר לראות גתות יין מתקופת הבית השני ( המאה השישית לפני הספירה ועד המאה הראשונה לספירה ).

 

אתם בוודאי יודעים שאת הענבים שגדלו בסביבה זו דרכו ברגליים.

 

אזורנו היה ועודנו אזור שמשופע בכרמי יין. תקופת הבציר של הענבים הינה, בחודשים אלה – אוגוסט עד אוקטובר – ובכפוף להחלטה של היינים שבוחנים את כמות הסוכר בענבי היין, חמיצות הענבים, והבשלתם.

 

בתקופת המקרא ואחר כך בתקופת המשנה ההחלטה לבצור הסתמכה על מידת שקיפות, צבע הענב והחרצן וכמובן טעמו. אז היו  הצעירים והצעירות עוזבים בתיהם ויוצאים לכרמים כדי לבצור.

 

הדרך מאום אל עומדן לכיוון כרם ויקב ברק עוברת דרך כרמי יין יפיפיים, שניטעו גם על ידי מושב מבוא חורון. הכרם שסמוך למושב ונטוע בלב עמק איילון הזה הוא כרם שמספק ענבים ליינות הקידוש שמונחים על שולחנות השבת.

 

במעבה הכרם תוכלו למצוא אזור יפיפה לפיקניק עם מראה נוף עמק איילון שנמשך מכיוון צפון לכיוון דרום.

 

על מנת להגיע ליקב כרם ברק רשמו : יקב כרם ברק במושב בקוע.

צפונית מערבית לבית שמש בקצה פרוזדור ירושלים ושפלת יהודה, בגבול הרי יהודה, נמצא המושב בקוע. המושב מצוי סמוך לקילומטר ה 35 של כביש 3. בקיצור שמים ב  WAZE: יקב ברק , מושב בקוע . והאוטו נוסע.

יקב כרם ברק הוא אחד מעשרות יקבים שפעילים בדרך היין של מטה יהודה שסבלו בעת האחרונה מן השריפות. יש כרמים שנפגעו מאד, אבל היין, שנשמר בחביות עץ האלון, ממתינים לכם.

הסיפור של יקב "כרם ברק", יקב משפחתי שהוקם בשנת 2011 על ידי משפחת רוזנברג, הוא סיפורה של משפחה שהחליטה להקים כרם יין ולייצר יין באיכות טובה עם מזטים ועוד כמה וכמה מאכלים טעימים ליד.

בעלי היקב כותבים על היקב שלהם :

יקב ״כרם ברק״ נקרא על שמו של בננו הבכור והאהוב, ברק שמואל רוזנברג ז״ל, אשר נפטר ממחלה קשה, בי״ח באייר תש״ע (ל"ג בעומר) 2 במאי 2010, והוא בן 18 ו-3 חודשים בלבד. ברק היה אחיהם הגדול של הילה, רוני, גילעד ואוריה-זהר. ברק היה אמן, יוצר נדיר ורב תחומי, אשר אהבתו הגדולה ביותר הייתה ציור וסיפורי קומיקס. הדמויות שחלם ויצר לסיפוריו (גיבורי-על ואחרים) מעטרים את תוויות היינות שלנו ואת הלוגו של היקב.

 

היינות האדומים והלבנים של היקב המשפחתי מוצעים למכירה אבל גם מהווים קבלת פנים נעימה למי שרוצה להכיר את היקב ואת המשפחה. יקבים משפחתיים נוספים מצויים בעוד כמה וכמה אתרים ברחבי מטה יהודה ששווה לבקר בהם.

 

מרכז המבקרים של היקב פתוח ביום ו' בין השעות 09:00 עד 16:00 ובימי חול יש לתאם ביקור מראש. היקב סגור בשבת ובחגי ישראל.

 

פרטים לתיאום

יוסי רוזנברג – יקב כרם ברק, משק 46, בקוע. 052-6288591. info@kerembarak.com

 

מעט רקע על הישוב בקוע ועל עשיית היין באזור מטה יהודה לאורך הדורות.

 

יקב ברק יושב במושב בקוע שנקרא על שם הבקעת הדרך לירושלים על ידי הפלמ"ח בימי המצור של מלחמת העצמאות. הביקוע של הדרך , באמצעות דרך בורמה המפורסמת, החל סמוך למושב . אפשר לספר על המצור ועל הדרך , אולי בבלוג אחר שיספר על דרך זו ואף יציע מסלול הליכה, אבל אנו נדבק במה שקבענו לעצמנו : להכיר את עולם היין ואת דרך היין של מטה יהודה.

 

המושב עצמו הוקם על ידי המוסדות המיישבים – הסוכנות היהודית, למי שתהה – ואוכלס בעולים מעליית מרבד הקסמים של עולי תימן.

 

מכאן, לאחר הסבה לשולחן המזטים והיינות שהזמנתם מראש, נצא לכרמי יוסף. רשמו ב WAZE יקב רד פואטרי – חוות טל .

 

הכניסה לכרם וליקב היא בכניסה לפירות אביב , פדיה.

 

הכרם של "רד פואטרי" כולל יקב משפחתי קטן. כל היינות שלהם נרקחו מענבים שהם מגדלים בחוות טל למרגלות תל גזר ההיסטורי, על אדמת גיר, ביבול נמוך ותוך הקפדה על איכות הענבים.

 

היינן הוא דובי טל ובנו גיא הוא החקלאי והם מלווים את הגפן באהבה מהצמחת השתילים והקמת הכרם ועד עשיית היין. כל היינות שלהם מיושנים לפחות שנה וחצי בחבית עץ אלון צרפתי ומטופלים לאורך הדרך.

 

הלקוחות שלהם הם חלק מהמשפחה כבר. מי שקונה אצלם פעם אחת מגיע באופן קבוע, וזאת מניסיון. הם מארחים בסופי שבוע לטעימות יין באווירת אירוח משפחתי .

 

הזוג דובי ואורנה טל מתחזקים את היקב. יצור היין במשפחה הוא בן ארבע דורות. משפחתו נמנתה על מייסדי רחובות. אבי סבו של דובי הקים את יקב הגת ברחובות, סבו היה ממקימי "כרמל מזרחי" ואביו הקים את ראשון יקבי הבוטיק בארץ ישראל – יעקב כרמיה במקווה ישראל.

 

מי שמגיע ליקב יכול לטעום, יכול לשמוע סיפורים על אביו של דובי – אלכס טל, שהיה מראשוני הקומנדו הימי, וגם לטעום יינות חדשים ומיושנים. מבחינתם , יין הוא שירה בבקבוק.

 

ביקור בכרם היין וביקב מענגת תמיד.  את הפרטים אודות שעות הפתיחה תוכלו למצוא באתר של היקב "רד פואטרי". הוא פתוח בדרך כלל בימי שישי החל מהשעה 10:00 . מוכרים גם פירות שהם מגדלים וצמחים.

דרך היין במטה יהודה
כרם יין במטה יהודה

אני חוזר ואומר : ביקור ביקב יין מענג ואני אומר זאת מניסיון.

 

למען הגילוי הנאות : אני מכיר את האתרים אבל אין לי אינטרס שיווקי כלשהו.

 

תרצו תשתו – לא תרצו לא תשתו, אבל אל תעזו לנהוג לאחר הביקור באתרים.

 

 

 

 

 

 

נתן רועי

נתן רועי

השאר תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרשם לעדכונים מהבלוג שלי

בחר רשימה(ות) תפוצה:

קצת עלי..

רועי הוא בוגר האוניברסיטה הפתוחה במדעי הרוח והחברה, מוסמך בהצטיינות במחשבת ישראל במכון שכטר בירושלים ובעל תואר LLB במשפטים ממכללת שערי משפט בהוד השרון.

רועי החל את דרכו כעיתונאי בשנת 1979 במקביל ללימודיו האקדמיים. היה ממייסדי המגזינים "יומן השבוע" "רחוב ראשי" (רשת מקומונים) ו"עולם האישה" ובמקביל עבד בעיתונים בישראל ומחוצה לה.

בשנים 1991 – 1993 היה דובר ההסתדרות הכללית.

פוסטים אחרונים

עקוב אחרי ברשתות

הירשם לעדכוני בלוג

בחר רשימה(ות) תפוצה:

הרשמו לעדכונים

בחר רשימה(ות) תפוצה: